Sunday, November 7, 2010

ApaKAh NasIB RakYat PuLAu PiNAng???

Ikuti Bual Bicara antara Naib Presiden Parti Cinta Malaysia dan wakil Utusan Malaysia....

DAP P. Pinang tidak hiraukan pandangan rakyat – Cheng Guan
BANTAHAN oleh lebih 200 anak jati negeri ini di depan Dewan Undangan Negeri (DUN) kelmarin bukan sesuatu yang memeranjatkan kerana ia adalah hasil dua tahun kesengsaraan rakyat di bawah pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang.

Corak pemerintahan berterusan ala diktator di bawah pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang ‘cakap tak serupa bikin’ itu bukan sahaja mendapat tentangan orang Melayu di Pulau Pinang, malah ia turut disertai kaum lain di negeri ini.
Senario tersebut berlaku kerana kerajaan DAP Pulau Pinang dilihat sering tidak menghiraukan pandangan rakyat, yang jelas ia telah jauh menyimpang daripada komitmen yang dijanjikan sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12.
Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Huan Cheng Guan (gambar) memberitahu wartawan Utusan Malaysia, NURUL HUDA HASSAN, fenomena yang bukan memeranjatkan itu akan sentiasa berlaku kerana Pulau Pinang kini diperintah oleh King Of Spin.

UTUSAN: Apa yang menyebabkan rakyat Pulau Pinang bangkit membuat bantahan di depan DUN kelmarin?
CHENG GUAN: Banyak perkara yang menyumbang kepada insiden tersebut dan yang pasti rakyat kini sudah terseksa dengan pemerintahan Guan Eng yang ‘cakap tak serupa bikin’ dan hanya tahu memutar belit semua perkara sepanjang masa.
Kalau kita lihat yang datang kelmarin, semuanya mempunyai masalah berlainan yang berlaku di tempat masing-masing dan ia juga bukan sesuatu yang dibuat-buat, mereka kini terasa sangat sengsara, tidak seperti dulu.
Malah, mereka berbuat demikian selepas segala macam cara digunakan tetapi kerajaan DAP Pulau Pinang ini tidak berbuat apa-apa sehingga membangkitkan kemarahan mereka yang sudah dipendam sejak sekian lama.

Adakah ini berkaitan dengan janji yang diberikan dalam manifesto PRU Ke-12 mereka?
CHENG GUAN: Sudah tentu. Inilah yang terjadi apabila kita pandai sangat buat janji, cakap sana sini ikut sedap mulut sahaja dan apabila memerintah semua benda pun tak boleh nak buat.
Dulu janji, lepas menang sahaja terus mahu hapuskan tol Sungai Nyior tetapi sekarang tak buat apa-apa pun dan mahu salahkan Kerajaan Pusat pula, mereka ini memang tidak bertanggungjawab.
Bukan main lantang memberitahu, yang mereka buat apa pun akan fikir tentang rakyat, tapi apa berlaku sekarang semua yang mereka buat membebankan rakyat, tarif air barulah, malah tempat letak kereta hujung minggu pun masih kena bayar.

Kenapa ia boleh jadi begini?
CHENG GUAN: Apa lagi, sebab Pulau Pinang sekarang ini diperintah oleh King Of Spin, First Class Showman, siapa pun tak boleh lawan, apa dia mahu buat semua ikut suka dia sahaja... ‘aku suka’ dia kata.
Kawan-kawan dia Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas pun tak boleh buat apa, itu semua jadi kuli dia sahaja sebab tak berani mahu bantah atau apa-apa pun dengan dia, diktator memang macam itu.
Dia pandai main wayang sama semua orang, sini lain dengan orang ini lain pula dia buat dan pada masa sama, apa pun tak berani nak mengaku salah, semua benda kalau boleh dia mahu pusing.

Bila perkara seumpama ini berterusan berlaku, apa kesannya kepada Pulau Pinang?
CHENG GUAN: Tidak ada insiden ini pun ia sudah memberi kesan kepada Pulau Pinang sejak King Of Spin memerintah, pelabur pun takut nak masuk sini, dia sebenarnya apa pun tak buat sebab tiada masa.
Macam mana mahu ada masa, semua benda pun dia mahu buat dan disebabkan itu Pulau Pinang sudah macam huru-hara. Pergi luar negara dalam setahun tak tahulah berapa kali, tapi hasil apa pun tidak ada.
Dia pun selalu cakap kebebasan media tetapi dia sebenarnya yang mengawal media, siapa yang tidak tulis baik-baik mesti kena ‘pinggir’ macam New Straits Times dan Utusan Malaysia atau kena minta maaf seperti akhbar China Press.

Apa yang rakyat Pulau Pinang perlu buat, takkan hendak biarkan demonstrasi ini dijadikan satu budaya pula?
CHENG GUAN: Rakyat perlu hantar balik Guan Eng ke Melaka, rakyat perlu segera sedar, dia bukan orang sini jadi tidak tahu apa-apa tentang negeri ini kerana di kemudian hari yang rugi rakyat juga.
Guan Eng masih mempunyai mentaliti pembangkang dan sebab itu ini semua berlaku dan demonstrasi ini pun ikut cara dia jugalah masa dulu-dulu, sana sini bising, itu tak betul ini tak betul, sekarang rakyat ikut sahajalah.

1 comment: